Ben jij er ook schuldig aan? Een foto plaatsen van je eten voordat je het überhaupt geproefd hebt? Als je Instagram opent staat je feed er vol mee, food foto’s. Er wordt tegenwoordig meer eten dan ooit gedeeld op social media. Het begint al bij het ontbijt: de mooiste Acaï bowls, avocado toasts en wafels worden vroeg in de ochtend al klaargemaakt voor een perfecte #foodporn foto. Een bammetje met pindakaas als ontbijt is niet interessant voor de foto natuurlijk.
Dit geldt overigens niet voor iedereen. Volgens het Waitrose rapport zijn het vooral 18 tot 24 jarigen die graag hun eet foto’s delen. We worden niet alleen beïnvloed door Instagram, maar ook al tijdens het koken. We doen namelijk extra ons best op een gerecht als we weten dat er een foto van wordt gemaakt.

Foto’s maken laat je eten lekker smaken
Het oog wil ook wat, zo geldt ook voor eten. Maar zijn al die fotomomentjes tijdens het ontbijt, de lunch en avondeten nou echt nodig? Nieuw onderzoek wijst uit dat een foto nemen voor je gaat eten er écht voor kan zorgen dat je eten beter smaakt. Huh? Het volgende werd getest:
Aan het onderzoek deden meer dan 120 personen mee. Tijdens het onderzoek werd er getest op de smaak van verleidelijk, instagram-waardig eten en op gezond eten, bijvoorbeeld een salade of fruit. Ook was er steeds een gedeelte van de participanten die een foto moest maken van hun gezonde of ongezonde voedsel voor het eten en een gedeelte die gelijk mocht eten. Er werden drie dingen getest.
Als eerste kregen de participanten een ongezonde Red Velvet Cake voorgeschoteld. De participanten die van tevoren een foto van de cake maakten gaven de cake een hogere score dan de participanten die geen foto maakten. Het frappante: het was precies dezelfde cake. Ook kregen de participanten iets gezond voorgeschoteld: een fruitsalade. Uit de resultaten bleek er geen verschil in score te zitten bij de participanten die een foto maakten voor het eten van de fruitsalade met de participanten die dit niet deden.

Ongezond versus Healthy
Na dit eerste onderzoekje wilden de onderzoekers verder ingaan op het verschil tussen het fotograferen van verleidelijk en gezond eten. Participanten kregen weer dezelfde Red Velvet Cake voorgeschoteld. De ene cake werd aan de participanten gepresenteerd als gezond, gemaakt van low-fat glazuur en rijk aan eiwitten en de andere cake als verleidelijk volle en decadente ingrediënten. Het was weer precies dezelfde cake en de participanten werd weer gevraagd een foto te maken. De ongezonde, verleidelijke cake scoorde wederom hoger dan de ‘gezonde’ cake.

Instagram maakt gezond
Als laatste werd getest of gezond eten dan ook aantrekkelijk gemaakt kan worden door foto’s. De onderzoekers kwamen erachter dat als ze de participanten bewust maken van het feit dat andere mensen bezig zijn met gezond eten, door hen bijvoorbeeld foto’s op Instagram te laten zien van smoothies of mooi gefotografeerde salades, ze ook meer genoten van dit gezonde eten. Als we zien dat andere mensen gezonde keuzes maken, wordt het voor ons aantrekkelijker dit ook te doen. Als we ons gezonde eten fotograferen maken we deel uit van de #fitboy/girl generatie en dat zorgt ervoor dat die groene kom salade opeens heel lekker smaakt.

Conclusie: als we een foto maken smaakt ons eten lekkerder, tenminste dat maken we onszelf onbewust wijs. Het moet volgens dit onderzoek dus wel duidelijk een onderscheid zijn tussen gezond of ongezond. Als we een Red Velvet Cake op Instagram plaatsen hoeft deze niet opeens healthy te zijn want dat haalt het effect weg. Ook hangt het er dus heel erg vanaf wat jouw ‘timeline’ voor eten eet en daar pas je je eigen eetgedrag dus weer op aan.
Insta

Bron:
 http http://nymag.com/scienceofus/2016/03/the-psychological-case-for-instagramming-your-food.html
  s://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/nov/02/click-plate-how-instagram-changing-way-we-eat-food